Τι εννοεί ο Πλάτων όταν αποκαλεί την αθηναϊκή δημοκρατία “Θεατροκρατία”;
Η αρχαία αττική τραγωδία έχει μια πολύπτυχη και διαχρονική ερμηνευτική αξία, καθώς διαφωτίζει από τη μία τις κοινωνικές φαντασιακές σημασίες της αρχαίας ελληνικής δημοκρατίας, ενώ εξίσου θέτει υπό διερώτηση τις διαχρονικές υπαρξιακές αγωνίες της κοινωνίας μέσα από το πρίσμα της δικής μας εποχής.
Επιπλέον, μας προσκαλεί να στοχαστούμε την δημόσια και πολιτική καταγωγή της θεατρικής τέχνης. Ο Καστοριάδης ερμηνεύει την αττική τραγωδία ως θεσμό αυτοπεριορισμού της δημοκρατικής κοινωνίας και ως τόπο δημόσιας παραστατικής κριτικής των κυρίαρχων φαντασιακών σημασιών της μυθικής παράδοσης.
Τα κείμενα των τραγικών ποιητών, προορισμένα να παρασταθούν μπροστά στους συμπολίτες τους στον ελεύθερο δημόσιο χώρο μας προσφέρουν τη δυνατότητα μιας αποσπασματικής διαύγασης του κοινωνικού φαντασιακού που δημιούργησε την ελπίδα μιας πραγματικά δημοκρατικής κοινωνίας.
Στις συναντήσεις μας θα σκιαγραφήσουμε τις κοινωνικο-ιστορικές προϋποθέσεις αλλά και την διαχρονική επικαιρότητα της δημιουργίας του θεάτρου και της δημοκρατίας στην αρχαία Αθήνα και θα διαφωτίσουμε τις υπόρρητες μα άρρηκτες συνδέσεις τους.
Οι διαλέξεις θα συνοδεύονται από αναγνώσεις επιλεγμένων αποσπασμάτων με τη βοήθεια οπτικών μέσων προβολής και κριτική ερμηνεία των κεντρικών σημείων με ερωταποκρίσεις.
Τα σεμινάρια θα διεξάγονται στην έδρα μας, Χαριλάου Τρικούπη 138, από τo Σάββατο 8 Νοεμβρίου 2025 και κάθε Σάββατο στις 18.00 – 20.00 σε 2ωρες δια ζώσης συναντήσεις.
Διάρκεια σεμιναρίου: 10 συναντήσεις, 20 ώρες.
Κόστος συμμετοχής: 20 ευρώ ανά συνάντηση (συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ) [200 ευρώ συνολικά] για διά ζώσης συμμετοχή // 10 ευρώ ασύγχρονη παρακολούθηση (μαγνητοφωνημένη συνάντηση συν τα εκάστοτε αρχεία).
Σε περίπτωση εξόφλησης όλου του ποσού κατά την εγγραφή, υπάρχει έκτωση 10%, στα 180 ευρώ.
Βεβαίωση παρακολούθησης δίδεται μετά την ολοκλήρωση του σεμιναρίου και την τακτοποίηση των όποιων οικονομικών εκκρεμοτήτων.
Προσφέρεται επίσης και η δυνατότητα της ασύγχρονης, online, παρακολούθησης για όποια/όποιον ενδιαφέρεται αλλά δεν βρίσκεται στην Αθήνα.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ
Σάββατο 8 Νοεμβρίου – Αθήνα, 6ος αι. π.Χ. Η γέννηση του θεάτρου και της δημοκρατίας
Σάββατο 15 Νοεμβρίου – Οι Πέρσες και ο Αισχύλος
Σάββατο 22 Νοεμβρίου – Ο Προμηθέας απέναντι στο Κράτος και τη Βία
Σάββατο 29 Νοεμβρίου – Η Ορέστεια και η δικαιοσύνη
Σάββατο 13 Δεκεμβρίου – Η Αντιγόνη στο κέντρο της πόλεως
Σάββατο 20 Δεκεμβρίου – Ο Οιδίπους στη Θήβα
Σάββατο 10 Ιανουαρίου: Ο Οιδίπους στην Αθήνα
Σάββατο 17 Ιανουαρίου – Ο έρωτας της Φαίδρας
Σάββατο 24 Ιανουαρίου – Ο έρωτας της Μήδειας
Σάββατο 31 Ιανουαρίου – Οι Βάκχες και τα όρια του πολιτισμού

ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Ο Αλέξανδρος Σχισμένος γεννήθηκε το 1978 στην Αθήνα και μεγάλωσε στο Αγρίνιο. Είναι διδάκτωρ Φιλοσοφίας του Παν/μίου Ιωαννίνων και μεταδιδακτορικός ερευνητής του ΑΠΘ. Υπήρξε αρθρογράφος σε διάφορα έντυπα και ιστοσελίδες και μέλος της συντακτικής ομάδας του περιοδικού Βαβυλωνία (έως το 2019), του περιοδικού Το Έρμα και των εκδόσεων Αυτολεξεί. Διδάσκει Ιστορία και Φιλοσοφία Θεάτρου στην Ανώτερη Δραματική Σχολή “Τεχνών Εκατό” Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης.
Κυκλοφορούν τα έργα του: «Η ανθρώπινη τρικυμία: Ψυχή και αυτονομία στη φιλοσοφία του Κορνήλιου Καστοριάδη» (φιλοσοφική μελέτη – εκδ. Εξάρχεια, 2013), «Μετά τον Καστοριάδη: Δρόμοι της αυτονομίας στον 21ο αιώνα» (δοκίμιο μαζί με τον Νίκο Ιωάννου – εκδ. Εξάρχεια, 2014), «Το τέλος της εθνικής πολιτικής» (δοκίμιο μαζί με τον Νίκο Ιωάννου – εκδ. Εξάρχεια, 2016), «Μικρή πραγματεία για τον ερωτικό χρόνο» (εκδ. RedMarks, 2018), «Καστοριάδης εναντίον Χάιντεγκερ. Χρόνος και Ύπαρξη» (εκδ. Αυτολεξεί, 2020), “Εισαγωγή στην Κριτική του Ψηφιακού Λόγου” (εκδ. Athens School, 2021), “Castoriadis and Autonomy in the Twenty-First Century” (Bloomsbury, 2020), “Common Futures. Social Transformation and Political Ecology” (Black Rose Books, 2021), “Castoriadis against Heidegger: Time and Existence” (Black Rose Books, 2024), “Καστοριάδης εναντίον Χάιντεγκερ. Χρόνος και Ύπαρξη” [2η αναθεωρημένη έκδοση] (εκδ. Athens School, 2024), “Τεχνολογία και Βαρβαρότητα: Κριτική της Τεχνητής Νοημοσύνης” (εκδ. Athens School, 2024), “Artificial Intelligence and Barbarism: A Critique of Digital Reason (Athens School 2025).
